Sunday, March 22, 2009

ADAT DAN BUDAYA ORANG ASLI ( SIRI 5 )

KAUM KENSIU

1. LATAR BELAKANG

Kensiu adalah suku kaum Orang Asli dari rumpun bangsa Semang-Negrito, yang kini hanya tinggal di perkampungan Orang Asli Lubuk Lenggong, Baling Kedah dan jaraknya lebih kurang 12km dari Bandar Baling. Di samping itu, mereka juga ada pertalian keluarga di Kampung Rai Yala Selatan Thailand. Mereka tinggal semenjak 1957 di Lot No.3623 yang telah diwartakan pada tahun 1958 sebagai Rizab Orang Asli seluas 428 ekar, sebelum itu mereka tinggal berpindah randah dari Ulu Lenggong ke Parit Panjang. Kampung Bendang Man Sik, sungai Celak dan Kampung Tiak Kupang. Ia merupakan kumpulan kaum Negrito yang terkecil dan tertua sekali di Semenanjung Malaysia. Kini terdapat jumlah penduduk seramai 212 orang dan jumlah 44 keluarga (data maklumat dari JHEOA Grik, Perak September 2001). Mereka ini diketuai oleh seorang penghulu bernama Itam bin Daram.

Kawasan penempatan mereka telah dilengkapkan dengan sebuah surau, sebuah dewan serbaguna, tabika dan terdapat 46 buah rumah milik penduduk yang dibina oleh JHEOA dan sebuah rumah milik petugas JAKIM. Penempatan mereka juga dilengkapi dengan bekalan elektrik dan bekalan air masyarakat yang disediakan oleh Jabatan Bekalan Air.

Menurut M.W. Tweedie seorang sejarawan menyatakan dalam bukunya “Pre-History” mereka yang tinggal di Semenanjung dikenali sebagai Negrito dan telah ada sejak tahun 8000 sebelum masihi dan mereka tinggal di dalam gua memburu binatang yang dikenali sebagai zaman batu pertengahan. Terdapat di Kedah di zaman paleolitik dan mesolitik pada tahun 5000 sebelum masihi telah didiami oleh orang Austrinesia yang menjadi nenek moyang orang Negrito, Sakai dan sebagainya. Orang Negrito ini sukar untuk ditentukan sifat-sifat fizikalnya kerana di kalangan mereka terdapat empat sub kumpulan Kensiu yang mereka kenali sebagai Mos, Nakil (atau Dalem), Hetot dan Tanjen. Purata mereka mempunyai rambut yang kerinting halus, berbadan gelap, dan rendah setinggi 5 kaki ke bawah, hidung lebar mata bulat mirip Orang Afrika Timur dan kebanyakan mereka seperti Orang Asli New Guinea yakni Papuans.

Identiti kaum Negrito adalah tersendiri dan boleh dilihat melalui kebudayaan, kebendaan dan kehidupan mereka. Mereka menunjukkan sedikit atau tiada tanda-tanda pertanian. Hal ini adalah kerana mereka ini adalah satu golongan Orang Asli yang nomad sepenuhnya. Bentuk kebudayaan kebendaan mereka termasuk penggunaan dalam mencucuk hidung dan pembinaan kediaman sementara untuk berlindung dari angina dan cuaca. Kaum Negrito mengembara dari setempat ke setempat kerana memburu dan mengumpul bahan makanan dan barang-barang hutan. Mereka akan berpindah ke tempat lain jika didapati tempat itu tidak produktif lagi. Mereka tidak mengamalkan pertanian. Mereka mula bercucuk tanam seperti menanam ubi, padi, pisang dan jagung. Sehingga tahun 2000, jumlah penduduk Kensiu yang menganut agama Islam seramai 118 orang dan selebihnya masih mengekalkan kepercayaan animisme.

2. SISTEM EKONOMI MASYARAKAT KENSIU

Walaupun kerajaan melalui JHEOA telah membina perkampungan dan penempatan kekal dengan projek ekonomi seperti projek Mini estet Lubuk Lenggong I dan II pada tahun 1980 dan 1982 yang dianggarkan jumlah pendapatan sebanyak RM400 sebulan namun minat kaum ini kepada mencari hasil hutan dan memburu binatang amat tebal. Mereka lebih suka mencari rotan, akar kayu, buluh, kayu depu, tumbuh-tumbuhan dan binatang seperti kura-kura, labi-labi, tupai, kera dan lotong dan hasil pencarian ini, meraka jual kepada pekedai Cina di pecan berhampiran.

3. ADAT PERKAHWINAN DAN HUBUNGAN KEKELUARGAAN

Konsep kehidupan yang mengutamakan kesamaratan dan kesepadanan ini dicerminkan dalam seluruh aspek kehidupan masyarakat tersebut. Kebanyakan masyarakat Kensiu di perkampungan ini, mempunyai hubungan rapat sesama mereka. Hanya terdapat dua orang sahaja yang berkahwin dengan wanita Melayu dari kampung Baru dan seorang lagi dengan warga Indonesia. Masyarakat Kensiu yang beragama Islam berkahwin mengikut syariat dan undang-undang keluarga Islam.

Pernikahan mereka dijalankan oleh pegawai agama dari Jabatan Agama Islam Negeri Kedah. Manakala bagi yang mengikut fahaman animisme, perkahwinan adalah mengikut kepercayaan mereka. Tiada sebarang upacara diadakan dalam perkahwinan mereka. Apabila tiba masanya di kalangan anak muda yang muda yang mahu berkahwin, mereka cuma perlu mendapatkan persetujuan daripada bakal gadis yang akan dikahwininya, tanpa perlu mendapatkan persetujuan daripada kedua orang tua si gadis. Apabila si gadis bersetuju untuk berkahwin, maka pihak lelaki akan menghantar barangan berupa kain, tembakau dan pisau kepada bapa si gadis sebagai tanda perkahwinan antara mereka akan berlaku. Selepas itu, mereka tinggal sebagai tanda mereka telah berkahwin. Dalam sistem kekeluargaan masyarakat Kensiu, hubungan kekeluargaan adalah bilateral iaitu berdasarkan keturunan kedua ibubapa berdasarkan generasi lelaki.

Dalam hubungan kekeluargaan masyarakat Kensiu, terdapat pantang larang yang masih diamalkan hingga kini di mana menantu perempuan tidak boleh bersua muka begitu juga sebaliknya. Menantu lelaki juga tidak dibenarkan berinteraksi dengan ibu mentua dan bersua muka. Manakala saudara lelaki dan perempuan yang belum berkahwin tidak dibenarkan berinteraksi dan bersua muka dengan kakak atau abang ipar. Mereka bukan sahaja tidak boleh berinteraksi malahan untuk menyebut nama pun tidak dibenarkan. Mereka menggunakan orang ketiga bagi mewakili diri mereka jika mahu berinteraksi dengan bapa mentua dan ipar-duai. Satu konsep kehidupan tradisi yang masih dikekalkan dalam amalan untuk mengelakkan solidariti adalah melalui hubungan elakan. Dalam hubungan ini seseorang ahli kumpulan cuba mengelakkan daripada bersua muka atau terserempak dengan ipar, mentua atau menantu, terutamanya berlainan jantina.

4. ORGANISASI SOSIAL

Dalam kehidupan tradisi masyarakat Kensiu gabungan lima atau enam buah keluarga asas membentuk sebuah kumpulan. Dalam kebanyakan hal, semua anggota keluarga dalam sesebuah penempatan atau kem mempunyai ikatan persaudaraan yang rapat atau serumpun puak. Satu-satu kumpulan diketuai oleh anggota tertua tetapi tidak mempunyai sebarang gelaran yang khusus. Seseorang ketua kumpulan dipilih berdasarkan faktor umur, pengalaman dan pengetahuan dalam ilmu perbomohan dan kebatinan. Ketua mempunyai kuasa membuat keputusan seperti memilih tapak perkhemahan (penempatan), masa untuk berpindah dan seumpamanya tetapi masih tertakluk pada pandangan dan nasihat anggota kumpulan yang dipimpinnya.

Secara umumnya konsep berketua seolah-olah tidak begitu dipentingkan oleh masyarakat ini di peringkat kumpulan, sebaliknya mereka lebih mengutamakan konsep egalitarian dan solidariti. Elemen penting dalam organisasi sosial adalah keluarga nukleus yang mengandungi suami, isteri dan anak. Bagi masyarakat Negrito yang mengamalkan aktiviti berpindah randah, penempatan mereka lebih dikenali sebagai “kumpulan tabir angin” iaitu masyarakat yang tinggal di bawah atap sebagai tempat berteduh sementara. Kumpulan ini turut membawa anak-anak mereka ke mana saja mereka berpindah randah. Mereka akan mendukung anak kecil ini secara bergilir-gilir. Setiap kumpulan ini mempunyai suami, isteri dan anak-anak, tetapi yang masih kecil sahaja yang tinggal bersama mereka. Bagi anak-anak yang berumur lebih tujuh tahun ke atas akan dibina tempat teduh yang lain tidak jauh dengan keluarga mereka, manakala anak perempuan pula akan tinggal bersama orang tua dan dipisahkan dengan unggun api yang dibuat di tengah tempat tidur mereka. Segala urusan kepimpinan terletak di tangan bapa mereka yang bertindak membuat keputusan dalam hidup ahli keluarga.

Merujuk kepada kaum Kensiu di Baling, organisasi sosial ini telah banyak berubah. Mereka telah tinggal di kampung Lubuk Lenggong dalam tempoh yang lama serta amalan berpindah randah sudah kurang diamalkan. Ini kerana telah dibina penempatan yang kekal oleh JHEOA dan dipantau oleh semua agensi yang berurusan secara langsung dan tidak langsung dengan mereka. Dan organisasi secara berkumpulan telah berubah dan telah diganti dengan perkampungan sebagai unit penempatan di bawah pimpinan ketua yang dipanggil penghulu. Penghulu masih mempunyai persamaan peranan ketua tradisi mereka.

Sistem kepercayaan Masyarakat Kensiu seperti juga masyarakat kaum Negrito yang lain, yang sebahagian besar kepercayaan kepada kepercayaan Kensiu tradisional. Kepercayaan ini menganjurkan lambang seperti Tok Batin, Karei dan Menoi sebagai makhluk berkuasa tinggi. Lambang kuasa ini bersifat kekal dan seiring juga dirujuk kewujudan kuasa yang luar biasa ataupun semangat roh yang dipanggil “orang hidup” atau manusia yang hidup untuk selama-lamanya. Lambang kuasa dan kurang kuasa berada di perantaraan anatara manusia dengan orang hidup dinamakan Cenoi. Di antara lambang kuasa ini, Cenoi Tapn sering menjadi rujukan masyarakat ini dan disamaertikan sebagai Tuhan atau Sultan. Cenoi Tapn bersifat seperti mawas (tawo). Bahagian atas tubuhnya muda manakala bahagian bawahnya tua. Cenoi Tapn dikatakan mengawal kehidupan masyarakat orang Kensiu dan menjemalkan kemarahannya melalui kilat dan petir (Kaei). Sistem ini dipelihara dan dikawal oleh autoriti yang dinamakan Halak yang berperanan sebagai perantara manusia Kensiu dengan lambang kuasa unggul dalam kepercayaan mereka.

5. KEPERCAYAAN

Sistem kepercayaan Masyarakat Kensiu seperti juga masyarakat kaum Negrito yang lain, yang sebahagian besar kepercayaan kepada kepercayaan Kensiu tradisional. Kepercayaan ini menganjurkan lambang seperti Tok Batin, Karei dan Menoi sebagai makhluk berkuasa tinggi. Lambang kuasa ini bersifat kekal dan seiring juga dirujuk kewujudan kuasa yang luar biasa ataupun semangat roh yang dipanggil “orang hidup” atau manusia yang hidup untuk selama-lamanya. Lambang kuasa dan kurang kuasa berada di perantaraan anatara manusia dengan orang hidup dinamakan Cenoi. Di antara lambang kuasa ini, Cenoi Tapn sering menjadi rujukan masyarakat ini dan disamaertikan sebagai Tuhan atau Sultan. Cenoi Tapn bersifat seperti mawas (tawo). Bahagian atas tubuhnya muda manakala bahagian bawahnya tua. Cenoi Tapn dikatakan mengawal kehidupan masyarakat orang Kensiu dan menjemalkan kemarahannya melalui kilat dan petir (Kaei). Sistem ini dipelihara dan dikawal oleh autoriti yang dinamakan Halak yang berperanan sebagai perantara manusia Kensiu dengan lambang kuasa unggul dalam kepercayaan mereka.

Di samping itu, Halak juga berperanan sebagai pengamal perubatan tradisional. Kedua-dua sistem ini, keagamaan dan perubatan terdiri daripada upacara yang dinamakan panoh, yang melibatkan nyanyian dan tarian. Satu lagi ritual yang diadakan untuk tujuan sama dinamakan sawan, yang juga menggabungkan nyanyian dan tarian. Pengabdian serta ketaatan kepada kedua-dua sistem turut dicerminkan melalui sikap menghormati, pantang larang, nilai dan norma masyarakat. Masyarakat Kensiu juga mempunyai orang penting yang dianggap pakar dalam hal kepercayaan yang dipanggil “Halak” atau tok pawang. Mereka mampu memasuki dunia semangat roh ini dengan mengkhayalkan diri, selepas mereka tidak sedarkan diri dalam keadaan yang khayal. Tok Pawang ini dipercayai dapat berhubung dengan “Chinoi” dan adakalanya menjadi pengantara pertolongan semangat ini dalam pertanian mereka. Namun begitu hampir separuh daripada masyarakat Kensiu di Kampung Lubuk Lenggong telah memeluk Islam.

6 comments:

  1. Hi.. I am Chong From UKM. Did you have any information about Kaum Jakun And Semelai. Cause i am studying about their culture . Its difficult to get the info and finally i saw your blog have describe about the culture of Orang Asli. I hope Sir or Madam can send me about this information. Thank you . My email is khee_tong_26@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. camner ngn struktur sosial masyarakat orang sli

    ReplyDelete
  3. trm ksh info yg brmnfaat.hrp dpt tnbh lg adat resam orang asli bg suku kaum yg lain.trm ksh

    ReplyDelete
  4. boleh x bagi perbezaan antara negrito,senoi and melayu proto..saya student uitm..perlukan info..harap boleh bantu..tq..afiq.siswa@ymail.com

    ReplyDelete
  5. emailkan pada saya..azayyad 463@gmail.com

    ReplyDelete